دانلود صوت جلسه هشتم:

تقسیم بندی بیماری ها از لحاظ درمان پذیر بودن بیماری:

سوال: آیا نوع بیماری داریم که درمان نداشته باشد؟

پاسخ اول: باتوجه به اینکه رسول خدا  ص فرمودند: برای هر بیماری درمانی وجود دارد، پس می‌توان نتیجه گرفت که برای هر بیماری، درمانی نیز وجود دارد.
پاسخ دوم: همچنین برخی موارد در روایات مشاهده می‌شود که فرمودند برای برخی بیماری‌ها درمانی نیست[البته در ادامه خواهیم گفت که حتی مرگ هم با دعا می‌تواند دفع شود]) نظیر:

  • حضرت رسول ص: بر حضر باشید از خوردن آب بصورت ایستاده، زیرا این سبب بیماری میشود که درمان ندارد مگر اینکه خداوند تبارک و تعالی مداوا نماید.نکته: بر اساس یک روایت دیگر نخوردن آب بصورت ایستاده به شب اختصاص داده شده است.
  • روایت: اگر کسی شب جنب بشود و منی از او خارج بشود و بعد ادرار نکند ایشان به بیماری مبتلا خواهد شد که درمان ندارد(آقای تبریزیان: شاید منظور پروستات باشد)نکته: تصور میشود که باقیمانده منی در مجرای انسان برگشت کند(رفلاکس منی در ) و موجب بیماری شود.روایت: کسی که ادرار بعد از جنابت را ترک کند و نزدیک است که منی او برگشت کند به بدن او و اورا به بیماری مبتلا کند که درمان ندارد
  • روایت:(درمورد ترک تَحَنُک) کسی که عمامه بپوشد و تَحتِ حَنَک نداشته باشد (حتی در نماز) و آن را از زیر چانه اداره نکند به بیماری ای مبتلا خواهد شد که درمان ندارد.
  • راوی از امام صادق ع: پنیر بیماری که درمان ندارد می آورد. خوردن پنیر در صبح ضرر دارد و در شب نفع دارد.(این مربوط به آن زمانی میشود که در طول روز دو وعده غذا می خوردند)نکته: پنیر سریع هضم میشود و موارد دیگر را در بدن سریع هضم میکند. اگر قرار باشد کسی صبح پنیر بخورد و تا شب صبر کند، ایشان به مرضی مبتلا خواهد شد که درمان ندارد.
  • حدیث: روی قبر ادرار و غایط نکن. در آب راکد ادرار نکنید زیرا باعث بیماریمیشود که درمان ندارد مگر اینکه خداوند اراده کند و مشکل نشود.
نکته: روایتی داریم که میفرماید عسل و سیاه دانه و مویز همه بیماری ها را  درمان میکند. البته مواردی هم استثنا بیان شده است.

از امام صادق سوال شد که آیا از حضرت رسول هم درمورد سیاه دانه چنین چیزی بیان شده است که درمان همه بیماری هاست مگر مواردی استثنا؟ در سیاه دانه درمانی است از هر دردی به جز بیماری مرگ.

امام صادق ع: ایشان در باره مرگ هم فرمودند دعا درمان مرگ هست.

معصوم ع: هر بیماری دعا برای درمان دارد.

زمانی که امام جواد ع زهر داده شد ایشان به قاتلشان فرمودند خداوند تورا به بیماری مبتلا نماید که درمان ندارد. ایشان به آکله در فرج مبتلا شد.

روایت: بیماری است بنام مومن که این بیماری براحتی درمان نمیشود.

روایت: نیست مومنی مگر اینکه در اندام او(یک جای بدن او) بیماری است که تا روزی که بمیرد درمان نمیشود و این کفاره گناهش خواهد بود.

نظر آقای تبریزیان : بر اساس این رویات میتوان فهمید که بیماری هایی هست که دارویی ندارد اما دعا درمان هر بیماری است حتی مرگ.

معنای این روایات این نیست که اگر کسی یک بار این کار را بکند به فلان بیماری مبتلا میشود. منظور این استکه در استمرار این بیماری خواهد آمد و نیز با یک بار مستعد این بیماری خواهد شد.

تقسیم بندی بیماری : بیماری هایی که زشت است. ظاهر انسان را خراب کند. مثل دیوانگی یا پیسی یا جذام یا غیره

از روایات برداشت میشود که بیشتر بیماری ها کفاره گناه است و برخی بیماری ها که از آنها با عنوان زشت یاد شده است، عقوبت است.

روایت امام صادق ع: همانا خداوند مومن را به هر بلایی مبتلا میکند و اورا به هر نوع مرگی اورا میمیراند و هیچگاه به جنون وبی عقلی مبتلا نمیکند.

آیا نمیبینی که پیامبر خدا ایوب به همه چیز بدن او و اموال او و خانواده و اولاد او مسلط کرد ولی شیطان را بر عقل ایوب مسلط نکرد.

روایت دیگر آمده که شیطان به همه بدن ایوب مسلط شد مگر چشم و گوش و عقل و قلب  و زبان وی.

خداوند مومن را به بیماری دیوانگی مبتلا نمیکند.

نکته: شیعه از نظر تبریزیان یعنی افراد خاص که روی زمین تقریبا پنج یا شش نفر باشند و گرنه بقیه محب هستند. و شیعه که همینطوری گناه نمیکند

نکته:برخی میگویند ذات الجنب همان برصام یا التهاب پرده دیافراگم است. که وقتی شدید میشود حالت دیوانگی به انسان دست میدهد و عدم هماهنگی در افعال انسان رخ میدهد.

پیامبر میفرماید من منزلتم پیش خداوند بالاتر از آن استکه خداوند مرا به ذات الجنب مبتلا نماید(پیرو اینکه روزی پیامبر بیمار شد)

روایت : معصوم به کسی فرمود که تو با دَویله یا همان آپاندیس از بین میروی و این بیماری برای اهل جهنم است.

دویله یک غده یا زخمی در شکم است که منفجر میشود و موجب مرگ میشود.(تبریزیان: بررسی شد و چیزی در شکم بجز آپاندیس پیدا نشد که منفجر بشود و انسان بمیرد).

امام باقر ع: عبرت بگیرید به ما و دشمنان ما و مرگ ما و مرگ آنها و آنها با زخم یا دویله از دنیا میروند و ما با چیزی که خداوند بخواهد از دنیا میرویم.

روایت: انها با بیماری و زخم و دویله میمیرند و لی ما با  بَطَن یا همان اسهال یا کشته شدن یا همان شهادت از دنیا میرویم.

روایت: همانا ما و شیعیان ما با بطن یا شمشیر از دنیا میرویم و دشمنان ما با دویله از دنیا میرند.

دولیه در لغت: التهابی یا دملی در شکم که صاحب آن را میکشد.

روایت میگوید که آپاندیس جزو بیماری زشت است.

رویات داریم که مومن اگر چهل سال شد به برخی بیماری ها ی زشت مبتلا نیمشود.

رسول خدا ص: نیست مسلمانی که در اسلام چهل سال عمر کند و خداوند سه نوع بیماری را از او دور میکند : جذام و برص یا همان پیسی و جنون

معنای این حدیث این است که این سه نوع بیماری برای کم سن و سالان نیست. برای بزرگسالان است.

امام صادق ع: خداوند شش بیماری را از شیعیان دور میکند: جنون و جذام و پیسی و فرزندی از    - از اینکه  گدایی کند با دست خودش

امام صادق ع: پیسی شبیه لعنت است و ما و فرزندان ما و شیعیانم ما مبتلا به این بیماری نمیشود

امام باقر ع: مومن بر خدا بیست حق و خصلت دارد: یکی از آنها بیماری هاییکه زشت است. و برص و جذام مبتلا خداوند از این بلاها حفظ کند.

روایاتی استکه خداوند مومنان را به برخی بلایا مبتلا میکند-برخی بیماری ها مال مومن است.

نکته: حتی مومن موجود در دربار فرعون به جذام مبتلا شد

اَلَم در علم طب اسلامی یعنی درد.

طب اسلامی آیت‌الله عباس تبریزیان-دوره یکم-جلسه 34

طب اسلامی آیت‌الله عباس تبریزیان-دوره یکم-جلسه ۳۳

طب اسلامی آیت‌الله عباس تبریزیان-دوره یکم-جلسه 32

بیماری ,درمان ,مبتلا ,روایت ,خداوند ,میشود ,که درمان ,درمان ندارد ,است که ,ما و ,بیماری ها ,دنیا میرویم روایت

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

راهنمای خدمات تعمیر پکیج دیواری باربری ارزان ایران تَفَلسُفَاتٌ نام شناسی و ریشۀ واژه ها زرگر دیـکــداش آموزشگاه آرایشگری هنرسرا شناسایی بهترین سهم در نقاط کلیدی تکنیکال محجبه سکسکه دفتر خاطرات